Betonreparatie
Beton is sterk, maar kan ook beschadigd raken. Betonschade kan op verschillende manieren tot uiting komen, variërend van roestvlekken tot scheuren en afbrekende schollen. Die schade kan grote risico’s opleveren voor mensen en constructies. Betonreparatie kan de veiligheid en functionaliteit van gebouwen en constructies herstellen en hun levensduur verlengen.
Diversiteit van betonreparaties
Betonschade is vaak complex en daarom is er een variatie aan betonreparaties. De ene keer gaat het om cosmetisch, handmatig herstel van een kleine schade door een aanrijding of aanvaring. In het andere geval betreft het constructief herstel van een compleet viaduct waarvan de wapening door roestvorming is aangetast. Die variëteit houdt ons voortdurend scherp.
Oorzaken van betonschade
De oorzaken en omvang van de schade zijn vaak niet meteen zichtbaar. Meestal is deskundige inspectie vereist om die te inventariseren. En zelfs dan kan er tijdens het saneren van het beton nog meer schade zichtbaar worden.
Betonreparatie: zo gaan wij te werk
Inventariseren of inspecteren
Reparatieplan maken
Saneren
Repareren
Conserveren
Betonreparatie: de voorbereiding
Voordat je schade aan beton kunt herstellen, moet je eerst goed de schade inventariseren of inspecteren. Vervolgens kies je de reparatiemethode die het beste bij de vastgestelde oorzaak aansluit en stel je een reparatieplan op. Daarna moet je de ondergrond – waar nodig – vakkundig bewerken (saneren) voordat je kunt repareren.
Effectief beton repareren begint met zorgvuldig saneren. Door de ondergrond eerst vakkundig te bewerken, kun je duurzaam herstellen. Wij bepalen altijd tot op de vierkante centimeter nauwkeurig of saneren van de ondergrond nodig is. Saneren betekent veelal:
- losse schollen beton verwijderen
- scheuren uithakken
- vuil verwijderen
- wapeningsstaal ontroesten.
Betonreparatie: hoe repareren wij?
Doordat wij effectief saneren bent u verzekerd van een voldoende sterke ondergrond en een goede hechting. Naast beton saneren wij ook houten en stalen ondergronden.
Voor het repareren van beton bieden wij keuze uit diverse reparatiemethoden:
- handmatig herstel
- spuitbeton
- injectie (van scheuren in beton)
- kathodische bescherming
- lijmwapening (uitwendig versterken met koolstof lamellen).
Batec adviseert om na reparatie het beton te conserveren door middel van een coating.
Batec is een gecertificeerd betonreparatiebedrijf
Batec is een gecertificeerd betonreparatie bedrijf op basis van de BRL 3201. Ook zijn we lid van de Vereniging Gecertificeerde Betonreparatiebedrijven (VBR). Wij zijn vertrouwd met alle aspecten van beton repareren, inclusief de diverse technieken en materialen. Ook verwerken we alleen hoogwaardige materialen van vertrouwde fabrikanten. Daarnaast investeren we veel in kennis en leiden we nieuwe betonreparateurs op.
Hoe ontstaat betonschade?
Betonschade door corrosie
De belangrijkste oorzaak van betonschade of betonrot is het roesten (corrosie) van het wapeningsstaal. Die kan op haar beurt veroorzaakt worden door slechte menging en verdichting van de betonspecie of te weinig dekking van het wapeningsstaal.
Het staal kan roesten doordat water en zuurstof tot het staal doordringen (carbonatatie) of doordat het beton te hoge concentraties chloriden bevat. In beide gevallen neemt het roestend betonstaal meer volume in en stijgt de inwendige drukopbouw. Er kunnen scheuren ontstaan en stukken (schollen) beton afbreken.
Carbonatatieschade aan beton
Carbonatatie treedt van nature op in beton. Tijdens de verharding van het beton ontstaat calciumhydroxide (uit cement) dat reageert met kooldioxide uit de atmosfeer. Calciumhydroxide zorgt voor het alkalische milieu in het beton en beschermt zo de wapening. Door de carbonatatiereactie daalt de pH-waarde uiteindelijk tot onder de 8 à 9, waardoor corrosie van de wapening (betonrot) mogelijk wordt. Carbonatatie is herkenbaar aan scheuren in het betonoppervlak in combinatie met afgedrukte schollen beton, waarbij de roestende wapening bloot komt te liggen.
Chlorideschade aan beton
Chloride-indringing komt meestal voor in zeekustgebieden of op plaatsen waar zout gestrooid wordt, zoals bruggen. Betonrot komt ook voor in betonsoorten waar de voorgeschreven hoeveelheid verhardingsversneller calciumchloride (CaCl2) overschreden werd. De chloride werd in dat geval bij het maken van het element toegevoegd als bindingsversneller. Dit is in de hedendaagse bouw niet meer toegestaan.
Chlorideschade is herkenbaar aan donkerbruine roestvlekken op het oppervlak van het beton. De roestproducten vloeien uit via poriën of door scheuren in het beton. In een verder gevorderd stadium raakt ook het beton beschadigd en kunnen roestputten in de wapening zichtbaar zijn. De schade aan de wapening vormt vaak een groter probleem dan de schade aan het beton.
Chemische aantasting
Schade aan beton kan ook worden veroorzaakt door chemische reacties tussen stoffen die aanwezig zijn in de cementsteen en de toeslagstoffen. Een hoge vochtigheid is daarbij een voorwaarde. De aantasting leidt onder andere tot uitzetting, scheurvorming en uitspoeling van reactieproducten. Ettringietvorming en alkali-silicareactie zijn de belangrijkste vorm van chemische aantasting.
Ettringietschade is herkenbaar aan microscheuren in de cementsteen en aan het verlies van samenhang. De cementsteen krijgt een witachtig uiterlijk en verpulvert, waarbij er grindkorrels los komen te liggen. Ook kunnen er grotere scheuren ontstaan, die het beton een gelaagd uiterlijk geven.
Bij de reactie tussen granulaten en alkaliën (NaOH en KOH) in cement wordt een silica-gel gevormd. Deze gel neemt veel water op, zet sterk uit en kan het beton beschadigen. Door de uitzetting van het beton ontstaat er een karakteristiek scheurpatroon, een craquelé van min of meer evenwijdig lopende scheuren, die onderling zijn verbonden via dwarsscheuren. Vanuit de scheuren vindt vaak uitscheiding van witachtige gel plaats.
Fysische en mechanische aantasting
Andere oorzaken van betonschade zijn fysische en mechanische aantasting. Denk aan thermische werking, uitdrogingskrimp en calamiteiten (aanrijding, aanvaring, overbelasting, enz.).